فرهنگی

بازی برد برد نجف‌زاده در «برمودا»/ ویژه‌های رمضانی چگونه شروع شد؟



خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه می‌توانید با شماره ۱۴۴ بسته خبری «هفت روز سیما» و آخرین بسته در سال ۱۴۰۲ همراه شوید.

چهره هفته؛ کامران نجف زاده

کامران نجف زاده چند هفته‌ای است برنامه «برمودا» را روی آنتن شبکه نسیم دارد. نجف زاده پس از سال‌ها فعالیت در حوزه خبر، معاونت سیاسی و حتی اجرای گزارش‌های خبری و مستند برای اولین بار در کسوت اجرای یک تاک شو ظاهر شده است و حتی گفت‌وگوهایی از این قبیل هم کمتر داشته است.

نجف زاده با آیتم‌های خبری «بیست و سی» دیده شد و توانست مدلی از خبر و گزارش و حتی انتقاد به دستگاه‌ها و اشخاص را به گونه‌ای وارد کارش کند که تقریباً وجه متمایز اجرای او با دیگران شد. او سپس چندین سال در نیویورک حضور داشت و به تهیه خبر و مستندهای گزارشی مشغول بود.

«برمودا» پس از بازگشت به ایران، اولین برنامه تلویزیونی نجف زاده در تلویزیون است، او به طور رسمی هم اعلام کرد دیگر نمی‌خواهد در فضای خبر کار کند و در این چند وقت که این برنامه را اجرا کرده است گفت‌وگوهایی داشته که هر یک به نوعی مورد توجه قرار گرفته است. در این گفت‌وگوها هم چهره‌های هنری حضور داشته اند و هم چهره‌های فرهنگی و سیاسی و نجف زاده تلاش کرده است از هر یک از مهمانانش وجوه تازه ای را رونمایی کند.

نجف زاده در این گفت‌وگوها نه تنها به سبک خبری پیش نمی‌رود که حتی تلاشی هم برای گرفتن تیترهای جنجالی و یا در تله انداختن مهمان و یقه گیری های معمول تلویزیونی ندارد. با این حال در همین چند وقت تقریباً از هر یک از گفت‌وگوهای او بخش‌هایی در فضای مجازی بازتاب داشته است. او البته برای وایرال شدن، گفت‌وگو نمی‌کند و اتفاقاً در دل غیروایرالی ترین گفت‌وگوهایش می‌توان نوعی بینش و دیدگاه نسبت به موضوعات را پیدا کرد. از همین نمونه می‌توان به برنامه‌ای که حبیب احمدزاده مهمانش بود اشاره کرد که درباره موضوعات و اسامی ای حرف زد که شاید کمتر به شکل غیر ایدئولوژیک در تلویزیون مطرح شده بود مثل صادق هدایت. احمدزاده حتی به خاطره نامه گلایه آمیز حاتمی کیا نسبت به کیارستمی در زمان جنگ و ساخت فیلم «خانه دوست کجاست» اشاره کرد و گفت همه اینها یک سوءتفاهم بوده است و بعدها وقتی کیارستمی در بیمارستان بوده، حاتمی کیا به ملاقاتش آمده است. سخنانی که بدون حب و بغض شخصی مطرح می‌شد و گپی به دور از فضای رسمی را رقم زد. از این حیث می‌توان گفت مصاحبه‌های اخیر کامران نجف زاده یک بازی برد برد را با مهمانانش رقم زده است.

بازتاب هفته؛ واکنش‌ها به تغییر معاون سیاسی

تغییر علیرضا خدابخشی معاون سیاسی صداوسیما بازتاب‌های فراوانی در یک هفته اخیر داشت و همچنان این بازتاب‌ها ادامه دارد. برخی از واکنش‌ها هم به گفت‌وگوی خبری جنجالی مربوط می‌شد که خیلی‌ها منشأ اصلی این تغییرات دانستند. کیهان اخیراً درباره این گفت‌وگو در شبکه خبر نوشت: «آنچه پنج‌شنبه شب گذشته در برنامه «‌گفت‌وگوی ویژه خبری» شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی اتفاق افتاد، به اندازه‌ای باورناپذیر بود که تصور نمی‌رفت مسؤولان محترم صدا و سیما مخصوصاً ریاست محترم این سازمان از وقوع آن روی آنتن زنده با خبر باشند.» وی در بخش دیگری آورده است: «انتظار آن است که مسؤولان و مدیران ارشد سازمان صدا و سیما، از کنار این رخداد ناپسند و خسارت‌بار به آسانی عبور نکنند و برای پیشگیری از تکرار این‌گونه رخدادها، ماجرای یاد شده را مورد بررسی دقیق قرار بدهند.»

روزنامه جوان هم درباره این تغییرات نوشت: «در طول دو سال و نیم گذشته، انتقادات متعددی متوجه عملکرد خدابخشی در معاونت سیاسی سازمان صداوسیما بود و به نظر می‌رسید او نسبت به اغلب آن‌ها بی‌اعتناست. از مدت‌ها قبل هم بحث و زمزمه‌های برکناری او شنیده می‌شد، اما گویا کسانی که علاقه داشتند او بماند، قدرت بیشتری از انتقادات داشتند.»

شروع هفته؛ ویژه‌های رمضانی

در میان برنامه‌های رمضانی شروع بحث برانگیز برنامه‌ها به «پناه» با اجرای مصطفی امامی اختصاص داشت که با حضور بنیامین بهادری رقم خورد و او روی آنتن اذان گفت. امامی هم اجرای صمیمانه و به دور از تکلفی داشت و هم سعی کرد به تناسب این ماه فضای متفاوتی را رقم بزند.

برنامه «محفل» هم که در چند وقت اخیر حضور مهمانان جهانی اش سر و صدا کرده بود پرانرژی و عیدانه شروع شد و می‌توان گفت حالا بعد از سال‌ها تلویزیون جمهوری اسلامی هم ماه رمضان را به مثابه نام آن یعنی بهار قرآن در برنامه‌های مناسبتی اش با مدلی از یک جشن برگزار می‌کند. «محفل» این میان برنامه متفاوتی است که رمضان سال جاری روی آنتن رفت و اقبال نسبت به این برنامه باعث شد به فصل دوم برسد. این میان هم رسالت بوذری تلاش دارد با فضای این برنامه اجرای خود را به حلقه وصل میان میزبانان و تماشاگران و مردم نزدیک کند و هم میزبانان در فضای رمضانی برنامه مرز شادمانی و حال و هوای معنوی این ماه را رعایت کنند.

در شبکه دو برنامه سحرگاهی این شبکه، برای اولین بار در همه این سال‌ها سراغ یک مجری خانم رفت و راحله امینیان سحرگاه این شبکه را اجرا می‌کند. اتفاقی که کمتر رخ داده است و معمولاً اجرای سحرگاهی های تلویزیون به عهده مردان بوده است.

شبکه یک هم امسال سعی کرد با «هلال» و اجرای محمد دلاوری برنامه نویی را به آنتن برساند. محمد دلاوری در سال‌های اخیر اجرای برخی برنامه‌های مناسبتی را هم بر عهده داشته و می‌توان انتظار داشت برنامه در جذب مخاطب توفیق یابد.

غفلت هفته؛ مرتضی تبریزی

مرتضی تبریزی هنرمند رادیو هفته گذشته در سکوت خبری درگذشت و به خاک سپرده شد. این خبر اما این هفته از طریق اصغر سمسارزاده که سال‌ها با این هنرمند رفاقت داشت اطلاع رسانی شد. خود سمسارزاده هم البته ناگهانی متوجه شده بود و عنوان کرد که به خواست خانواده تبریزی او در سکوت خاکسپاری شده است.

تبریزی هنرمند برنامه «صبح جمعه با شما» در ماه‌های اخیر به دلیل عواقب پس از کرونا مبتلا به بیماری شده بود اما اطلاع رسانی ای نسبت به بیماری و احوالات او صورت نگرفت. اتفاقی که به زعم سمسارزاده باعث دلخوری خانواده وی هم شده بود و درباره اش اینطور توضیح داده بود: «آقای تبریزی به دلیل سکته مغزی فوت شده است. او مدتها در بستر بیماری بود و متأسفانه کسی از او یادی نکرد و خانواده او حق دارند که دلگیر باشند.»

نکته هفته؛ استودیو هشت

برنامه رادیویی «استودیو هشت» با اجرای محمدحسین امیدی و مهرناز شعبانی یک مجله فرهنگی و هنری است که هر شب از رادیو نمایش روی آنتن می‌رفت و به تازگی پخش آن در سال جاری به پایان رسید.

این برنامه به تهیه کنندگی محمد بخشایش بسیاری از چالش‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری را واکاوی کرد و در بسیاری موارد بیشتر از خیلی برنامه‌های تخصصی تلویزیون پیگیر موضوعات هنری شد. گفت‌وگو با سینماگران در ایام جشنواره‌های فجر، پیگیری مطالبات هنرمندان از دبیران این جشنواره‌ها، رئیس سازمان سینمایی و دیگر مدیران، پیگیری کنسرت‌های مجوزدار و چالش‌های آنها از جمله کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان و همچنین پرداختن به حواشی رویدادهای هنری از جمله نمایشنامه خوانی «آدم خوارها» با حضور بلاگرها و دیگر اتفاقات، نمونه‌ای از این سوژه‌های خبری است.

محسن سوهانی مدیر رادیو نمایش اخیراً در گفت‌وگویی با این برنامه اعلام کرد که نقدهای این برنامه هر از گاهی فشارهایی را هم از بیرون به رادیو در برداشته اما نخواسته است که این فشارها را به عوامل برنامه منتقل کند.

صداوسیما بیش از اینها به مدیرانی نیاز دارد که بتوانند سر بزنگاه‌ها پشت برنامه‌هایشان بایستند و حامی آنها باشند تا برنامه ساز بتوانند همواره سکاندار حقیقت و پیگیر مطالبات واقعی جامعه اش باشد. به ویژه برنامه‌های مطالبه گرانه ای که به دور از محافظه کاری بتوانند مطابق با رویدادهای روز جامعه پیگیری‌های لازم را داشته باشند.



منبع مهر

نوشته های مشابه