دسته‌بندی نشده

طراحی نقشه راه شورای اطلاع‌رسانی و ترویج سامانه پنجره واحد مدیریت زمین



به گزارش ایسنا، یکی از ۲۳ پروژه های اولویت دار دولت الکترونیک که به منظور ایجاد سهولت در ارائه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و راه اندازی شده، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین است که از مهم ترین اهداف این سامانه می توان به ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش های مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین اشاره کرد.  

این سامانه که اکنون به نشانی https://iraneland.ir قابل دسترس و استفاده برای کاربران است، دارای دو سامانه با عنوان درگاه متقاضیان و پایش اراضی است.  بنابراین به تازگی نخستین جلسه شورای اطلاع رسانی و ترویج سامانه پنجره واحد مدیریت زمین برگزار شد. در این جلسه که به میزبانی سازمان فناوری اطلاعات ایران برپا شد، مازیار مباشری- مدیر کل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی-، بابک کیانی-معاون اقتصادی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی- و نمایندگانی از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، مرکز آمار ایران و دیگر بازیگران این بخش نیز حضور داشتند.

طی این رویداد، نقشه راه شورای اطلاع رسانی سامانه زمین با رویکرد تقسیم وظایف و شرح عملکرد برای سازمان فناوری اطلاعات ایران، به عنوان متولی فنی سامانه و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان راهبر سامانه و سایر بازیگران تبیین شد و مورد بررسی قرار گرفت.

مباشری، در ابتدا ضمن مروری بر آخرین وضعیت سامانه پنجره واحد مدیریت زمین بیان داشت: سامانه زمین، پلتفرمی بین دستگاهی است که به انجام دو اقدام مهم و اساسی در حوزه اراضی شامل: صدور الکترونیکی مجوزهای حوزه زمین و پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای می‌پردازد. در حال حاضر ۴۶ دستگاه ذینفع و نقش آفرین در حوزه مدیریت اراضی کشور به این سامانه متصل شده‌اند و اراضی ۱۶ استان کشور از طریق این سامانه مورد پایش قرار می‌گیرد.

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، وی در خصوص ضرورت تشکیل شورای اطلاع رسانی سامانه زمین گفت: شکل‌گیری تشکیل شورای اطلاع رسانی سامانه زمین در واقع به یکی از مفاد منشور همین سامانه بازمی‌گردد که چندی پیش ابلاغ شد. هدف از راه‌اندازی این شورا، با توجه به حضور دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های متعدد در این سامانه، ایجاد هماهنگی و انسجام در انجام رسالت اطلاع‌رسانی و نیز احصای شاخص‌های کلیدی عملکردی در تعامل با دستگاه‌های ذینفع به صورت آمارهای رسمی و انتشار به موقع آنها برای عموم است.  

نکته قابل توجه این است که پذیرش هرگونه درخواست استعلام اراضی در خارج از بستر سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ممنوع است و این خدمت به صورت الکترونیکی و صرفا توسط سامانه زمین ارائه می‌شود. اراضی مستثنیات به آن بخش از اراضی کشور اطلاق می شود که دارای مالکیت اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده و مستثنی از قانون ملی شدن هستند و برآورد می‌شود حدود ۸۵ درصد از اراضی کشور را اراضی ملی تشکیل می‌دهند.

نخستین گام در حفاظت اراضی ملی و جلوگیری از اتلاف و تغییر کاربری، تشخیص و تفکیک آنها از اراضی مستثنیات است که این مهم از طریق پاسخ به استعلام اراضی یا صدور گواهی مستثنیات صورت می‌گیرد. بنابراین می توان گفت گواهی یاد شده، یکی از پایه‌ای‌ترین استعلام­‌های حوزه اراضی به شمار می‌رود که در اغلب خدمات قابل ارائه در اراضی کشاورزی و اراضی ملی مورد نیاز است. این خدمت پیش از این توسط ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و به وسیله مراجعه حضوری متقاضی به دفاتر پیشخوان ارائه می‌شد، اما از این پس تنها مرجع ثبت این درخواست سامانه پنجره واحد مدیریت زمین است که این امر نیز به صورت کاملا الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری متقاضیان و بصورت رایگان از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین صورت می پذیرد.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه