اقتصادی

معرفی ۲۰ رقم زراعی اصلاح‌شده دستاورد مهم سال گذشته



به گزارش خبرگزاری مهر، محمد زمانیان، رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر معرفی و آزادسازی ۲۰ رقم زراعی اصلاح‌شده (با عملکرد بالا، بوم سازگار و متناسب با شرایط کم‌آبی)، واگذاری ۱۱۱ فناوری به بخش خصوصی با اثربخشی‌های؛ ارتقای بهره‌وری ۲۵ درصدی مصرف آب ارقام جدید گندم، کنترل ژنتیکی بیماری‌ها و کاهش آفات و کاهش مصرف سموم قارچ‌کش، افزایش پروتئین گندم از ۱۰ به ۱۲ درصد و معرفی علوفه‌های کم آب بر به عرصه کشاورزی همچنین تولید ۱۳۰۰ تن هسته‌های اولیه بذور محصولات غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی، ذرت و گیاهان علوفه‌ای باارزش ۳۶۶ میلیارد ریال، همچنین اجرای ۳۵۱ پروژه تحقیقاتی را از مهم‌ترین فعالیت‌ها و توفیقات مؤسسه در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد.

وی بر معرفی ارقام هیبرید در محصولات دانه‌های روغنی، غلات، ذرت و گیاهان علوفه‌ای و سبزی، صیفی و حبوبات آبی به‌عنوان نشانه‌های بلوغ تحقیقاتی و از دیگر دستاوردهای حائز اهمیت مؤسسه که در سال ۱۴۰۲ تحقق یافت، تأکید کرد.

زمانیان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ موفق به اخذ سند تک‌برگ مزارع تحقیقاتی با برقراری تعامل و برگزاری جلسات با نهادهای ذی‌ربط شده‌ایم که اقدامی مؤثر در حفظ و صیانت از مزارع تحقیقاتی و گلخانه‌های تحقیقاتی است.

رئیس مؤسسه به تجهیز و به‌روزرسانی سیستم‌های آبیاری نوین (در راستای استفاده بهینه از منابع آبی در اختیار مؤسسه، کاهش مصرف آب و مقابله با کم‌آبی و خشکسالی)، در سطح ۳۰۰ هکتار از اراضی تحت مدیریت مؤسسه و تجهیز و نوسازی ساختمان‌های اداری از جمله اقدامات این مؤسسه در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد.

برنامه‌های سال جدید

وی در مورد برنامه‌های زیرساختی سال ۱۴۰۳ خاطرنشان کرد: توجه به زیرساخت‌ها با تجهیز و نوسازی ناوگان مکانیزاسیون، ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی در راستای کشاورزی پایدار، کشاورزی حفاظتی و افزایش تولیدات بخش کشاورزی و برنامه‌ریزی به‌منظور راه‌اندازی و تجهیز سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی ۵۰۰ هکتاری مؤسسه باهدف کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری از دیگر اقدامات و برنامه‌های این مؤسسه در سال ۱۴۰۳ است.

همچنین رئیس مؤسسه از جذب ۱۴ نیروی جدید، یک نیروی انتقالی و سه نیرو از سهمیه نخبگان برای تأمین نیروی انسانی مؤسسه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

رئیس مؤسسه بر اشاعه فرهنگ حفاظت از گونه‌های گیاهان زراعی و نهادینه‌کردن تحقیق و پژوهش‌محوری از پایه‌ها و سطوح ابتدایی تا متوسطه تأکید کرد و برگزاری دوره‌های آموزشی، مزارع نوآوری و ده‌ها بازدید دانش‌آموزی و دانشجویی را از اقدامات مؤسسه در راستای تحقق این مهم در سال ۱۴۰۲ برشمرد.



منبع مهر

نوشته های مشابه